ByWAj w Galerii - Lekcje ze sztuką
Sztuka to podstawa, nie tylko ta programowa – zgodnie z tą zasadą – kierujemy do Państwa propozycje w formie „zestawów” edukacyjnych, będących nie tylko lekcjami na ekspozycji (lekcjami galeryjnymi), ale też spotkaniami poszerzonymi o aktywne zajęcia w sali audiowizualnej, wpisującymi się w program nauczania dostosowany do konkretnej grupy wiekowej.
Czas trwania zajęć oraz liczebność grupy, może zostać indywidualnie dopasowana do potrzeb.
Przedszkole, dzieci w wieku 3-6 lat
„Od przedszkola do Warhola”
1. „Mój pierwszy raz w Galerii”
Zajęcia dostosowane do wieku małych odbiorców, przenoszące ich do kolorowej krainy sztuki, jaką jest BWA. Zadbamy, aby pierwsze zwiedzanie rozwinęło zainteresowania i pobudziło wyobraźnię. Dzięki interaktywnym zajęciom, możliwe będzie też zaprzyjaźnienie się młodych odbiorców z miejscem, oswojenie ze znajdującą tam sztuką, która ubarwi ich świat oraz otworzy na nowe doznania.
Czas trwania: ok. 20 min
Grupa maksymalnie 25 osób
2. „Raz, dwa, trzy… sztuka! Czyli czego sztuka szuka w BWA”
Dlaczego sztuka bawi się z nami w chowanego? Czy wystawa to dobra zabawa? Co można na niej znaleźć? Raz, dwa, trzy… zapraszamy do wspólnego odkrywania tajemnic ukrytych w dziełach, do zabawy sztuką i ze sztuką! Zajęcia tematyczne wokół aktualnie prezentowanej w BWA wystawy*.
Czas trwania: 40 min
Grupa maksymalnie 25 osób
3. „Hocki-klocki w BWA”
Na interesujące zajęcia składa się wiele mniejszych elementów. Czasem coś warto odjąć, a coś dodać w innym miejscu, zupełnie jak podczas zabawy klockami. Zachęcamy do dowolnego ułożenia i rozbudowania zajęć w BWA, zgodnie z indywidualnymi pomysłami i potrzebami grupy. Czekamy na propozycje tematów oraz inicjatywy łączenia lekcji galeryjnych z warsztatami artystycznymi i edukacyjnymi dostępnymi w BWA - wspólnie Budujmy Wartości Artystyczne.
Czas trwania: 40 – 60 min
Grupa maksymalnie 25 osób
Szkoła podstawowa, kl. I-III, dzieci w wieku 7-10 lat „Sztuka od podstaw(ówki)”
1. „BWA, a w nim ja”
Zajęcia w formie aktywnego zwiedzania BWA. Wspólnie odnajdziemy się w przestrzeni Galerii i w otoczeniu sztuki. Porozmawiamy jak patrzeć, aby zobaczyć jak najwięcej w dziele sztuki. Podpowiemy co można robić w BWA, oraz czy warto do niego wracać.
Czas trwania: ok. 30 min
Grupa maksymalnie 25 osób
2. „Elementarz sztuki”
B jak barwa, W jak wernisaż, A jak artysta. Jednym słowem BWA. Zajęcia tematyczne rozbudzą w młodych odbiorcach zainteresowanie sztuką oraz jej przejawami. Dzieci będą mogły stworzyć własny słownik pojęć związanych ze sztuką i kulturą. Poprzez zabawę poeksperymentują, nie tylko z eksponowanymi dziełami, ale też literami, słowami i skojarzeniami podpowiadanymi im przez wyobraźnię. Zajęcia tematyczne wokół aktualnie prezentowanej w BWA wystawy*.
Czas trwania: 50 – 60 min
Grupa maksymalnie 25 osób
3. „Galeria pomocy naukowych”
Sztuka edukacji jest dziełem wspólnym. Zajęcia w BWA mogą być elastycznie kształtowane na indywidualne prośby konkretnych grup i pedagogów, chcących uzupełnić informacje lekcyjne o wykłady lub spotkania warsztatowe, prowadzone przez historyków sztuki, edukatorów i animatorów kultury. Zachęcamy do kontaktu, wyrażania swoich opinii oraz dzielenia się propozycjami tematów lekcji galeryjnych i wykładów.
Czas trwania: 50 – 60 min
Grupa maksymalnie 25 osób
Szkoła podstawowa, kl. IV-VIII dzieci w wieku 11-15 lat
„Sztuka o klasę wyżej”
1. „Którędy do Galerii?”
Zwiedzanie Galerii prezentujące instytucję, jej rolę; omawiające prezentowane tam dzieła, a przede wszystkim sposób i rolę tej prezentacji. Zajęcia mają na celu „oswojenie” młodego odbiorcy ze sztuką oraz nauczenie go aktywnego uczestnictwa w kulturze. Sprawimy, że młodzi adepci sztuki nie będą czuli się zagubieni w Galerii. Wskażemy właściwy kierunek – ten zwiedzania i ten artystyczny.
Czas trwania: ok. 30 min
Grupa maksymalnie 25 osób
2. „Krytyka sztuki”
Wspólnie zastanowimy się jak mówić o sztuce, jak patrzeć i komentować, aby wyrazić swoje zdanie z poszanowaniem odczuć i uczuć innej osoby. Postaramy się odpowiedzieć na pytania: Czy krytyka sztuki jest hejtem? Jak odróżnić krytykę od hejtu? Jak możemy brać przykład z historii sztuki w życiu codziennym? Zajęcia tematyczne wokół aktualnie prezentowanej w BWA wystawy*.
Czas trwania: 50 – 60 min
Grupa maksymalnie 25 osób
3.„BWA ściąga”
Zajęcia w Galerii mogą być również okazją do ściągnięcia uwagi uczniów na konkretny temat albo podsumowania ich wiedzy, zdobytej podczas zajęć lekcyjnych. Proponujemy zorganizowanie lekcji w BWA, odpowiadających na indywidualne potrzeby grupy oraz dopasowanych do programu nauczania. Zapraszamy do kontaktu.
Czas trwania: 50 – 60 min
Grupa maksymalnie 25 osób
Szkoła ponadpodstawowa, młodzież w wieku ok. 16-19 lat „Nie matura, lecz chęć szczera, zrobi z Ciebie konesera (sztuki)”
1. „Vivat Galeria!”
Zajęcia skupią się na wizycie i prezentacji BWA, jako Galerii sztuki. Wspólnie z młodzieżą odpowiemy na pytania: Z czym kojarzy się galeria? Co to jest galeria sztuki i do czego służy? Co można w niej robić, co zobaczyć, a może zyskać coś zupełnie bezcennego. Pokażemy, jak BWA może stać się przewodnikiem nie tylko po sztuce, ale też po wyzwaniach współczesnego świata, opartego w dużej mierze na interakcji ze światem obrazów
Czas trwania: ok. 30 min
Grupa maksymalnie 25 osób
2. a. „Krytyka sztuki”
Wspólnie zastanowimy się jak mówić o sztuce, jak patrzeć i komentować, aby wyrazić swoje zdanie z poszanowaniem odczuć i uczuć innej osoby. Postaramy się odpowiedzieć na pytania: Czy krytyka sztuki jest hejtem? Jak odróżnić krytykę od hejtu? Jak możemy brać przykład z historii sztuki w życiu codziennym? Zajęcia tematyczne wokół aktualnie prezentowanej w BWA wystawy*.
b. „Sztuka – polub, skomentuj, udostępnij”
Zajęcia na sali wystaw BWA, skoncentrowane wokół znajdujących się tam dzieł sztuki. Uczestnicy nie tylko poznają aktualną wystawę, omawiają też znajdujące się tam eksponaty – mogą wyrazić swoją opinię na ich temat, zadać nurtujące ich pytania, jak również wejść w interakcje z dziełami – zrobić sobie z nimi zdjęcie selfie, zapozować z kolegami/koleżankami. Opowiedzieć własnymi słowami lub też poprzez zdjęcia i dodane reakcje/emotikonki, z którymi dziełami czują się najlepiej, które wywołują u nich chęć interakcji, zabawy formą, treścią czy potrzebą dodania czegoś od siebie, a może też samego siebie – np. jako sztafażu. Zajęcia tematyczne wokół aktualnie prezentowanej w BWA wystawy*.
Czas trwania: 50 – 60 min
Grupa maksymalnie 25 osób
3. „Sztuka życia”
Indywidualnie dopasowane zajęcia w BWA, będące okazją nie tylko do zainteresowania uczniów sztuką, ale też do skonfrontowania ich z tematami omawianymi w szkole. Zachęcamy do składania propozycji lekcji w BWA, utrwalających wiedzę szkolną oraz integralnie wpisujących się w potrzeby edukacyjne i poznawcze młodzieży przygotowującej się do egzaminu maturalnego, stojących przed wyborem dalszej drogi kształcenia i kształtowania swego życia.
Czas trwania: 50 – 60 min
Grupa maksymalnie 25 osób
Zajęcia trwające do 30 minut są bezpłatne, pozostałe zajęcia realizujemy odpłatnie (szczegóły u osoby prowadzącej).
Autorką programu i osobą odpowiedzialną za jego realizację jest Katarzyna Solińska – historyk sztuki, muzeolog, animator. Autorka projektów edukacyjnych różnych dyscyplin sztuki realizowanych z dziećmi i młodzieżą szkolną. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (animacja i edukacja kulturalna) oraz konkursu w ramach konferencji „Sztuka edukacji. Sztuka zaangażowania” organizowanego przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki.
Kontakt: k.solinska@bwakrosno.pl *
Zapraszamy do śledzenia kalendarza wystaw i wydarzeń na www.bwakrosno.pl oraz do zapisania się na Newsletter BWA, gdzie prezentowana jest szeroka oferta, stale uzupełniana o propozycje dla małych i tych nieco większych miłośników sztuki.