Termin wystawy: 21 października – 12 listopada 2022 r.
Wernisaż wystawy: 21 października 2022 r. (piątek), godz. 18:00
Spotkanie/Śniadanie z Artystką: 22 października 2022 r. (sobota), godz. 11:00
Wystawa stanowi podsumowanie rezydencji Magdaleny Ciemierkiewicz w BWA Krosno, która odbyła się na przełomie sierpnia i września 2022, w czasie której artystka zrealizowała videoperformance pt. Krzyż Wahania. Praca podejmuje temat duchowości poprzez refleksję nad chrześcijańskim symbolem krzyża szczególnie wyraźnie dominującym pejzaż polskich wsi i miast. Chrześcijaństwo, ale także krzyż wiążą się symbolicznie z przywiązaniem do tradycji, trwałością i niezmiennością, które mogą przybierać formę opresji. W działaniach performatywnych stałość i niezmienność zostają poruszone, a nawet zdemontowane pod wpływem ruchu ciała artystki. Istotne znaczenie pełni warstwa osobista pracy - ruchomy krzyż staje się sejsmografem wahań, wątpliwości i osobistych zmagań, w świetle których idea ostatecznego utożsamienia się ze stałym i niezmiennym symbolem religijnym wydaje się niemożliwa.
Jednym z punktów odniesienia pracy jest także wariacja na temat krzyża jako symbolu kulturowego. Artystka w swojej twórczości wielokrotnie zwraca uwagę na różnorodność form duchowości, jej odcienie i odmiany, które nabierają szczególnego znaczenia w kontekście dawnej wielokulturowości terenów pogranicza. Tłem dla performatywnych działań Magdaleny Ciemierkiewicz stał się pejzaż Beskidu Niskiego i ślady obecności innych kultur. Wystawie towarzyszą fotografie, będące zapisem wędrówki, którą artystka odbyła po tych terenach, poszukując miejsc, w których rozmywają się pojęcia jednorodnej narodowej tożsamości czy religijnej przynależności. Na wystawie prezentowane są powstałe podczas rezydencji fotografie, prace video oraz obiekty wykorzystane podczas działań performatywnych.
Magdalena Ciemierkiewicz (1992), artystka wizualna urodzona w Rzeszowie. W ostatnich latach szczególnie interesuje ją zgłębianie kulturowego charakteru i mikrohistorii terenów południowo-wschodniej Polski, skąd pochodzi. Poprzez sztukę podejmuje często grę z różnorodnymi formami duchowości i ikonograficznym sacrum. Swoje działania rozpoczyna od tego co osobiste, dotykając jednocześnie problemów uniwersalnych. Posługuje się wieloma mediami, m.in. tkaniną, kolażem, wideo i dźwiękiem.